در رهگذار باد
در رهگذار باد

در رهگذار باد

شیدایی

شیدایی

ردای برهنگی فکندن است

بر پیکر وجود

اگر در اندیشۀ آزرمی 

پرهیز کن!


سعید پونکی

حسرت گندم

من نه عاشق بودم

و نه محتاج نگاهی که بلغزد بر من
من خودم بودم و یک حس عفیف
من خودم بودم و یک شوق لطیف

 من خودم بودم و دستی که صداقت می کاشت
گرچه در حسرت گندم پوسید
من خودم بودم و آن پنجره ای
که به سرسبزترین نقطه بودن وا بود
و خدا میداند بی کسی از ته دلبستگی ام پیدا بود

من نه عاشق بودم

و نه آلوده ی افکار پلید
من به دنبال نگاهی بودم
که مرا از پس دیوانگی ام می فهمید ...
آرزویم این بود
دور اما چه قشنگ،
بروم تا دم دروازه ی نور
غرق در پاکی و شفافی صبح ...

به خودم می گفتم
تا لب پنجره ها راهی نیست ...

من چه خوش بین بودم
همه اش رویا بود
و خدا میداند،

سادگی از ته دلبستگی ام پیدا بود ...

جبران خلیل جبران

                                               

هیچکس بد نیست

در بدترین ما آنقدر خوبی هست

و در بهترین ما آنقدر بدی هست
که هیچ یک از ما را شایسته نیست
که از دیگران عیب جویی کنیم ...


شکسپیر

حسرت

می‌خواهم حدّاقل یک نفر باشد که من با او از همه چیز همانگونه حرف بزنم که با خودم حرف می‌زنم./ ابله،داستایوسکی

آشفتگی من از این نیست که تو به من دروغ گفته­ ای، از این آشفته­ ام که دیگر نمی­ توانم تو را باور کنمنیچه/.

 


ویژگی رابطۀ عاشقانه

صرف کشش فیزیکی را نمی‌توان رابطه عاشقانه دانست. ‌رابطه عاشقانه در بستر گفت‌و‌گو، همنشینی، خاطرات مشترک و مفاهمه شکل می‌گیرد و می‌بالد. ‌افراد رفته رفته با یکدیگر جهان مشترکی می‌سازند، و در این جهان مشترک چندان به هم درآمیخته و نزدیک می‌شوند که رفته رفته به تعبیر رابرت نوزیک، یک «ما» می‌آفرینند./ دکتر آرش نراقی

پینوکیو!

چه خوب  است که دروغ های مان، شکل ما را دگرگون نمی کند، چون در آن صورت حتی یک لحظه همدیگر را به یاد نمی آوردیم

و چه خوب و دلپذیر است که گناهانمان پیدا نیستند وگرنه مجبور بودیم هر روز خودمان را بشوییم ...


فدریکو گارسیا لورکا

عشق و شهوت


عشق راحت دلهاست
همچون آفتاب درخشانی
که از پس باران رخ می نماید
و شهوت همه تشویش و آشوب است
همچون طوفانی که از پی آفتاب نمایان می شود
بهارِ خوش روىِ عشق، مدام تازه و باطراوت است
اما زمستان عبوسِ شهوت
با شتاب از راه مى رسد
در حالى که تابستان هنوز به نیمه نرسیده است
عشق هیچگاه با سیرى و بیزارى و اشباع همراه نیست
در جایى که شهوت از حرص و آز و شکمبارگى جان مى سپارد
عشق تمام درستى و راستى است
و شهوت جز مشتى دروغ و افسانه هیچ نیست.
ویلیام شکسپیر
"Love and Lust"
Love comforeth like sunshine after rain
But Lust's effect is tempest after sun
Love's gentle spring doth always fresh remain
Lust's winter comes ere summer half be done
Love surfeits not, Lust like a glutton dies
Love is all truth, Lust full of forged lies.
William Shakespeare, Venus and Adonis
سعدیا عشق نیامیزد و شهوت باهم
پیش تسبیح ملایک نرود دیو رجیم
سعدی
شعر از ویلیام شکسپیر
ترجمه و توضیح حسین الهی قمشه ای

قفس تن

در خاموشی شب
بلبل بانگ برداشت و آواز شبانه اش به عرش خداوند رسید
خدا نغمه بلبل را شنید و به پاداش آن
در قفسی زرینش کرد و به او روح نام داد
از آن پس
مرغ روح در قفس تن زندانی است
ولی همچنان گاه و بیگاه نوای دلپذیرش را سر میدهد


گوته  

حال یا گذشته یا آینده؟

زندگی از سه جزء تشکیل شده است:آنچه بوده ، آنچه هست و آنچه خواهد بود. بیائید تا از گذشته برای حال استفاده کنیم و در حال چنان زندگی کنیم که زندگی آینده بهتر باشد. شکل دادن به زندگی وظیفه خودمان است به صورتی که آنرا بسازیم ، این بازسازی مایه زیبایی و یا مایه شرمساری ما می شود/ ویر


ساده و سخت

 

ساده ترین کار جهان این است که خود باشی

و سخت ترین کار جهان این است

کسی باشی که دیگران می خواهند 


دیل کارنگی