در رهگذار باد
در رهگذار باد

در رهگذار باد

انتقاد از ستاد مبارزه با کرونا / پیشنهاد به ستاد مبارزه با کرونا


با توجه به شیوع فزاینده کرونا در کشور، عملکرد ستاد مبارزه با کرونا، از چند جهت قابل نقد است:

1- سطحی جلوه دادن بیماری و القای خطرناک نبودن آن

بزرگترین نقدی که به ستاد مبارزه با کرونا و مسئولین ذیربط وارد است سطحی جلوه دادن بیماری و القای خطرناک نبودن آن است که با بیان جملاتی مانند:

مردم نباید نگران باشند؛ چرا که ویروس کرونا خیلی خطرناک نیست؛

فقط افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید مراقب باشند؛

کشتار این ویروس خیلی کمتر از آنفولانزای  فصلی است ؛

 و نیز با اعلام آمار نسبتا بالایی از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده، مردم را به سمت بی خیالی و بی اعتنایی سوق داده اند طوری که اغلب مردم با استناد به این گفته ها، سیر عادی امور را ادامه داده و بسیاری از هموطنان در حال خرید شب عید و تمهید مقدمات لازم برای سفرهای نوروزی هستند!

این در حالی است که اولا مطابق یافته های جدید که در سطح جهان منتشر شده،  ویروس کرونا خطرناک و کشنده است؛  ثانیا معلوم  نیست بیمارانی که به ظاهر علائم بهبودی دارند واقعا بهبود یافته اند یا نه؟

همه ما از طریق رسانه های خارجی و نیز داخلی (به عنوان نمونه خبرگزاری جمهوری اسلامی/ 8 اسفند) از موضوع ابتلای مجدد یک زن ژاپنی به ویروس کرونا پس از بهبود، با خبر شده ایم به این مضمون که در استان اوساکا واقع در غرب ژاپن، نتیجه آزمایش کرونای زنی در سن ۴۰ سالگی که به دلیل ابتلا به این ویروس تحت درمان قرار گرفته و  از بیمارستان مرخص شده بود مجدداً مثبت اعلام شده است!

او در اول فوریه از یک موسسه پزشکی محلی مرخص ، اما در ۱۹ فوریه با احساس درد در ناحیه گلو و قفسه سینه ، مورد آزمایش کرونا قرار گرفت و نتیجه مثبت شد!

پس چرا با قطعیت از بهبود بیماران کرونایی حرف می زنیم در حالیکه از این امر مطمئن نیستیم و اساسا با وجود جدید بودن این بیماری، و بی تجربگی دنیا در مواجهه با این بیماری، قطعیتی در مورد هیچیک از ابعاد آن وجود ندارد؟ چرا به جای هشدار جدی به مردم ، با امید واهی و القای بی اهمیت بودن و درمان پذیر بودن این بیماری، مردم را به سمت مرگ سوق می دهیم؟ 

گفته می شود این سخنان برای حفظ روحیه مردم است سوال این است که آیا حفظ روحیه مردم و الکی خوش بودن آنها مهم تر است یا حفظ حیات و سلامتی شان؟ 
بهتر است تا دیر نشده ،مسئولین محترم ستاد مبارزه با کرونا به هشدارهای جدی و مقررات سختگیرانه در مورد ترددهای درون شهری و برون شهری و اعلام شرایط اضطراری در کشور بپردازند و گرنه در ایام نوروز با بحران و فاجعه مواجه خواهیم شد.

2- صرف هشدار به مردم که در خانه بمانند و به تعطیلات نروند و دید و بازدید نکنند برای قطع زنجیره ابتلا و جلوگیری از ایجاد زنجیره های جدید ابتلا ،کارساز نیست، تجربه نشان داده که این برخورد شعاری اثری ندارد.
به عنوان یک راهکار عملی پیشنهاد می شود به جای تعطیلات نوروز، عید فطر آینده (که حدودا دو ماه دیگر است) را به همان اندازه ایام نوروز تعطیل کنند ، و این موضوع را از هم اکنون اعلام نمایند تا مردم با جایگزینی تعطیلات، دید و بازدیدهای مرسوم خود را در عید فطر انجام دهند.

3-  به جای اختصاص چندین شماره تلفن برای پاسخگویی به مردم در مورد ویروس کرونا و استفاده از ظرفیت بخش عظیمی از کادر پزشکی و بهداشتی به این منظور و هدر رفتن وقت آنها، بهتر است سایتی خاص با نظارت تعداد محدودی پزشک برای پاسخگوئی به مردم طراحی شود؛ این کار باعث بهره وری در زمان و نیرو می گردد چرا که به علت تیپیک بودن سوالات، فرد با دیدن پاسخی که در سایت به دیگران داده شده، جواب سوال خود را می یابد و به این ترتیب از پرسش های تکراری و صرف وقت  هر دو طرف (مردم و مسئولین ) جلوگیری می شود.

امید است که با تدبیر و مدیریت صحیح، این بحران را پشت سر بگذاریم.


دوستان و خوانندگان وبلاگ  لطفا این پست را باز نشر دهند تا به گوش مسئولان برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد